Genfunderingar och huvudvärk!

Godmorgon eller kanske snarare god förmiddag. Vaknade nyligen ur min skönhetssömn av min käre make som ringde och ville diskutera vår husförsäkring. Kanske inte det mest spännande att prata om när man precis vaknat. Är så trött idag, låg och läste till halv 2 inatt. Jag vet jag borde ha sovit tidigare men boken är rolig. Sen så låg jag och vred på mig och hade svårt att sova till en halv fyra då jag gick upp en sväng. Så först efter fyra somnade jag skönt bara för att vakna sen igen runt sju. Nä jag behövde verkligen denna lilla tupplur. Nu har jag en lång lista på saker att göra idag, igen. Jag borde ta semester från mina listor ett tag men jag tror att skulle jag göra det skulle jag nog må dåligt. Jag har ett för stort kontrollbehov, måste nog lära mig att slappna av.

Jag tänker hela tiden att bara det där blir gjort så ska jag ta det lugnt. Men så fort det där är gjort så ser jag något annat som jag vill göra. Och så håller jag på dag ut och dag in. Men visst måste det ju ta slut på saker att greja med hemma någon gång?

Huvudvärk har jag idag med, har haft hemsk huvudvärk nu ett par dagar. Och jag känner att det är från nacken den kommer. Är väldigt stel och öm i nacken. Får be min make massera nacken flera gånger om dagen, eller iallafall morgon och kväll när han är hemma från jobbet. Ska ta och ringa min sjukgymnast igen sen när lillbäbis är ute och få börja med akupunktur igen. För det var lite bättre med huvudvärken då.

Igår när jag stod och kammade mig så började jag fundera på detta med vilka gener man ärver av sina föräldrar och vilka gener som jag sen för vidare till mina barn. Jag kom fram till att jag inte var helt nöjd med de gener jag ärvt av min älskade mamma. Hon har väldigt många bra egenskaper och gener men det jag lyckades ärva av det var att få vita strån i håret tidigt och närsynthet. Inte de mest upphetsande sakerna att ärva. Kunde jag inte fått hennes gen som hon och min moster har att inte gå upp i vikt vad jag än äter. Den genen hade jag varit glad för. Nä där ärvde jag min pappa och om jag så kikar åt kakor och annat onyttigt så lägger det sig en fettvalk på mig omedelbart.
Vidare så har jag nog fått min artrit från mammas sida med då en i släkten på deras sida haft samma sjukdom och Martin kan ha ärvt sin mormors astma. Eller ja det är ju jag som fört den genen vidare isåfall. Men jag har inte astma men det kan väl hoppa något steg. Min mormor hade astma och min mamma har det.

Nä nu klagar jag bara på mamma, det var inte det som var min mening. Jag tyckte mest det var lustigt hur det blir, vad som blir framträdande. Amanda har ärvt sin faders minne iallafall eller kanske snarare bristen på den. Egentligen är de väldigt bra på att komma ihåg saker, sånt som ex har med skola att göra. Men de har väldigt svårt båda två att komma ihåg saker som behövs göras typ hemma. Svärmor är precis likadan.

En annan sak jag funderar på kring gener och dna är att det sägs ju att brunt är dominant när det gäller ögonfärg och hårfärg. Hur kommer det sig då att av mina fyra barn så är det bara Amanda som är brunögd. Sen är det tre blåögda killar. Visst jag förstår ju att gubben har blågener i sig men ändå, det borde varit hälften brunögda och hälften blåögda. Ska bli riktigt spännande att se vad nästa lilla godbit får för ögonfärg. Det borde ju bli brunt.
Sen så är ju jag väldigt mörkhårig och har alltid varit medans gubben var blond som liten. Alla mina barn är ljushåriga. Amanda är väl lite mörkare fast fortfarande ljus. Det är lustigt att min makes gener slagit igenom där så hårt. Men kul och intressant är det iallafall. Jag är så nyfiken på att se om det är en liten svarhårig dam som tittar ut ur magen min nu snart. Jag var helt kolsvart i håret när jag föddes. :-)

Nä dax att fixa listan. *kram*

Kommentarer
Postat av: flowie

hihi.. ja det där med gener är roligt att tänka på :-) Här har vi fördelat dom bruna ögonen bra, jag är blåögd o Kevin likaså, medan Sambon är brunögd o Leo är det oxå. Sen kan man ju bet på att tänka på alla dåliga sidor man ärvt av sina föräldrar, men glöm inte bort dom bra sidorna oxå :-D Det är verkligen kul att se hur barnen har blivit, hur olik dom är varandra men samtidigt så lika på vissa sätt. Jaja.. nog med mina egna tankar.. s Hoppas ni får en superbra helg!! Kram!!

2008-11-29 @ 09:47:51
URL: http://http://flowie.blogg.se/flowie/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0