Julafton 2008!

Ja då har julafton varit här och är nu förbi. Den dagen måste vara årets kortaste dag.
Det var en väldigt mysig dag den mesta av tiden.

Morgonen var lugn precis som vi ville ha den, fast först vaknade barnen redan tjugo över fem. Aningens för tidigt tyckte två trötta föräldrar. Som tur var kunde de somna om till en kvart över sju. Mycket bättre. De kom ner och visade vad de fått i strumpan och jag och gubben fick julklappar av Amanda som hon gjort i slöjden. Tack så jättemycket älskade gumma. De var jättefina, fick en katt som man kan hänga på en list och ett grytunderlägg.
Det är så roligt att få saker som de gjort själva.

Efter det så hittade de ett brev från Tomten där han önskade dem God Jul och gav dem ledtrådar till vart han gömt julklappar till dem. De hittade sina paket efter lite klurande. Anton fick blandannat en taggig boll som han kallade igelkotten. Gubben tog en sån häftig bild på honom när han höll den framför ansiktet. Ser riktigt tokigt ut.


Frukosten idag bestod som vanligt av skinkmackor och det är ju helt grymmegott. Man har längtat efter den mackan rätt rejält. :-)

Efter frukost så pysslade vi lite, hade köpt en jultidning där man skulle bygga upp en stad. Lite pilligt och grabbarna tröttna efter ett tag så det blev jag och Amanda som gjorde klart det.


Medans vi röjde lite här hemma och fixade lunchen så lekte barnen en heldel. De hade blandannat fått walkie talkiesar (stavning?) på morgonen och dessa har ju varit grymt populära sen dess. De sprang runt och anropade varandra länge. Sen så fick de tydligen in någon annan med för det var en gubbe som svarade. Mycket lustigt tyckte barnen men de var lite rädda med tror jag. Så jag sa att de skulle stänga av dem för idag.

När klockan närmade sig halv tre dök gästerna upp. Ja bådas våra familjer som vanligt. Kalle Anka stod på schemat men jag valde tillsammans med min syster, mamma och svärmor att stå i köket och påbörja julbordet. Kalle Anka känns inte så viktigt för mig helt enkelt. Men barnen såg det.

När Kalle var slut började barnen vänta på Tomten, ja vi har alltid haft Tomte efter Kalle så det var ju inte så konstigt att de förväntade sig. Och tillslut fick de lön för mödan och Tomten dök upp. En heldel julklappar blev det fastän jag sagt många år att detta år ska det inte bli så mycket. Jag ska försöka med det till nästa år. Men det var många fina julklappar.


Själv fick jag en bärbar dator av gubben min, tack älskling. Precis vad jag önskat mig och som jag behöver nu när min dator snart byter våning och ägare. :-) En heldel choklad blev det med, smarrigt värre. Och ett stort bidrag av svägerskans svärmor till att göra något roligt med barnen. Tack snälla goa för den fina och generösa gåvan. Vi kommer absolut hitta på något skoj med barnen. :-)

När alla julklappar var utdelade så var det matdags. Jag var riktigt hungrig och högg in på räkomeletten som är min favorit på julbordet. Men det blev även lite lax, köttbullar, prinskorv och potatisgratäng. Men det var det lilla det för jag är inte helt förtjust i julbord.
Vi satt rätt länge och käkade och pratade, vilket är supertrevligt. Barnen var uppe på Antons rum och byggde ihop hans nya kök tillsammans med deras farbror. Tack farbror E för att du är så go med barnen. Den bästa farbror de kan ha. :-)

När alla gäster gått hem så var barnen supertrötta så de somnade fortare än fortast. Och jag och gubben började kika på Tomten är far till alla barnen. En liten tradition att se den runt jul. Men vi orka inte hela så vi fortsätter nog nu ikväll.

Här kommer en liten bild på Cornelia från julafton. Hon sov sig igenom den mesta av tiden.


Ja det var väl våran dag det. Enda molnet på himlen var att svägerskan med gubbe hade tagit med sjuka barn hit. De hostade och var hur snoriga som helst och minsta hade feber. Kan väl inte säga att jag var så där jätteglad åt det då jag blir orolig för Cornelias skull. Det är så jobbigt när så små blir sjuka och om de blir så snoriga som barnens minsta kusin var ja då är det svårt för dem att äta vilket kan bli farligt. Nä jag tycker inte man tar med sig sjuka barn till någon som har en bäbis, man tar inte med sig sjuka barn till någon. Först måste man höra med dem man ska till om det är okej att man kommer fastän man är sjuk så får värdparet ta ställning till om de vågar riskera något.

Ja jag är rädd för Antons skull med att han ska ha blivit smittad av en ny sjukdom, han får det så jobbigt vid förkylningar och hostar länge efteråt. Nu har han inte hostad de sista dagarna men innan det gav sig så hosta han i ca 2 månader.

Som sagt det var vår dag det. :-)
*kram*

Kommentarer
Postat av: Annika

Härliga bilder!! Så söt hon är lilla Prinsessan!! Samma klänning har Tildis med!!



Har ni hunnit få ett paket på posten??!



God Fortsättning!

2008-12-25 @ 22:22:40
URL: http://duracellmamman.se/wordpress

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0