Igår fyllde min prins M hela 4 år!

Min lilla påskkärring

Jisses så fort tiden går, kan inte förstå att min lilla kille redan är 4 år. Men det är härligt att se honom växa, han har så många roliga funderingar och sån livsglädje. Han är även en riktig liten nyfiken grabb som älskar att undersöka hur saker fungerar, dessvärre är det inte alltid man får ihop det igen.
Igår morse så väktes vi av att G och stora A kom och ville gå upp och gratta M. Måste beundra dem för att de var så tysta och kunde smyga så M inte skulle vakna. Vid 7 stegade vi in till honom och sjöng för full hals. En mycket glad liten kille som nyvaket öppnade sina paket. Han var superglad och kramades massor.
Vid lunchtid kom bådas våra familjer och en kär vän och ville gratta M. Mycket mycket trevligt men det känns att vårt hus inte riktigt är anpassad för att en 19 personer ska äta här. Vi dukade långbord i vardagsrummet men det är med nöd och näppe vi får plats, undra hur det blir när familjen växer senare för alla har ju inte fått de barn de vill ha än. Men som det sägs finns det hjärterum så finns det stjärterum. :-)

Ja nu är påsken slut, den hann ju knappt att börja. Tycker nästan det var igår som man hade den framför sig. På påskafton gick barnen påskkärring här med 2 kompisar till dem. De var verkligen ursöta. Vi hade målat påskbrev i flera dagar innan. De fick endel godis när de var ute så tillsammans med det de fick i äggen på morgonen var det en heldel. Vi har som tradition att barnen varje påskaftonsmorgon får leta efter äggen via en massa lappar med ledtrådar på. Något de verkligen älskar. Vissa av ledtrådarna tog de direkt men andra var desto klurigare. Men de 3 större samarbetade kanon och lyckades lösa det och hitta äggen. :-)

Efter att gått påskkärring tog vi med min syster + gubbe och åkte upp till moder för att käka middag. Kalopps, en riktig favorit hos oss. Ingen av oss är direkt förtjust i påskmat iallafall inte den som mamma brukat göra på påsken. Det blev en heldel godis som slank ner med.

På söndagen bar det av till sambons mamma på middag. Hon fyllde 70 år i veckan så det var kalas för henne. Sambons bror och syster med familj var där med, de bor inte här i stan så man ser dem oftast bara vid högtider. Det var riktigt trevligt att få träffas igen. Barnen lekte med sina kusiner och hade skojsigt. Mycket god mat blev det och en alldeles underbar chokladtårta som svägerskan hade gjort. Ja jisses så god den var. Jag är ju otroligt svag för choklad, min stora last här i livet. Recept ska tagas av den. När vi kom hem på kvällen och hade lagt barnen satt jag och gubben och kikade på Predikanten.  En riktigt bra film men väldigt läskig tyckte jag. Det blev en del godis som slank ner då med så jag mådde illa till slut. Varför är man så dum att man käkar så man mår dåligt. Jag kan inte begripa hur man fungerar ibland. Iallafall kände vi båda att vi fått nog av detta frossande och lovade varandra där att nu skulle vi ta 2 vita veckor från fika och godis.  Så kanske man inte har det där suget efter socker kvar sedan. Det kändes lite jobbigt på M´s kalas när tårtan kom och vi käkade frukt istället men vi åt inget fika. Idag är jag inte lika sugen på socker men suktar ändå lite efter den goda choklad som finns i kylskåpet men jag har bestämt mig inget på 2 veckor. Jag hoppas att man kan hålla sig till att käka lite choklad på lördagen enbart för jag vill verkligen komma ner i vikt.

Nu är det dags att hoppa in i duschen och sen bege sig mot en leksaktsaffär. M och G ( G fyller 5 år om 9 dagar ) fick lite pengar igår och är sugna på att köpa sig en kickboard ( eller hur det nu stavas ). Idag är det lite svårt att åka med den då det kommit rätt mycket snö men den lär väl försvinna snart. I eftermiddag blir det nog en tur till pulkabacken som står på schemat. Jag ska till sjukgymnasten med och sen ska vi baka lite matbröd. Det är inte svårt att hitta saker att göra.

Ha en fortsatt trevlig dag i detta snöiga landskap.
*kram*

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0