Här är jag igen!

Dagarna går så fort så det är knappt jag hinner kika in här. Vi njuter av ledigheten här och insåg idag att vi har mer än 1 månad kvar att njuta av också. Härligt. :-)

Vi har haft lite aktiviteter för oss denna vecka men det har inte varit fullsmockat varje dag utan barnen har lekt en massa med kompisar också.

I måndags så tog vi det rätt lugnt på förmiddagen. Gubben var och handlade grejer inför våran köksrenovering. Efter det tog vi oss en tur till blåbärsskogen. Vi gick inte så långt så det fanns väl inte sådär supermycket blåbär men tillräckligt för att vi skulle få ihop en smaskig efterrätt med blåbär och glass.



Efter turen i skogen var Cornelia så trött så hon somnade vid bordet medan vi gjorde middag. Sötisgumman. :-)


Men efter att ha sovit en liten stund var man pigg och full i bus igen. :-)


På kvällen for vi iväg till Skoghall där vi hade läst att en trollkarl skulle uppträda, Filiokus Fredrik. Barnen är riktigt förtjusta i trollkarlar så de var eld och lågor. De har pratat om honom sen i måndags. :-D Han var väldigt rolig och barnen skratta högt och härligt. :-)


På tisdagen hade vi bestämt oss för att besöka vattentornet här uppe på Krp. Gubben har vart sugen på att gå upp dit ett par somrar nu men av någon anledning har det inte blivit av. Men nu så, äntligen. Det är bra högt och väldigt många trappsteg. Jag och Anton tog det rätt lugnt både upp och ner. Vilken fin utsikt det var där uppe. Dessvärre glömde vi att ta kort. Jag hade gett kameran till Harald men han hade inte märkt det ( la den i hans jacka ) så han trodde att jag tog kort och jag trodde ju att han märkt att ja la kameran där så jag trodde att han tog kort. Ja så kan det bli. Man får väl knalla upp där fler gånger. Benen mina var rätt möra efteråt. Haha, jag har ingen vidare kondis än. Den kan bara förbättras. :-D


På eftermiddagen satte vi igång köksrenoveringen. När man renoverar någonstans så blir det ju väldigt stökigt men dock inte bara där utan det har en tendens att bli stökigt i hela huset. Man orkar liksom inte plocka som man brukar när man har fullt upp. Jag avskyr när det inte är städat, känner hur energin bara försvinner. Men det kommer bli bra i slutändan och köket kommer bli ljusare och kännas större.
Det första vi börjar med är att måla kaklet. Har velat byta kakel länge men eftersom vi tänkt att göra en större kökrenovering om nått år när barnen är större så blir det mest en uppfräschning nu. Kaklet ska bli vitt istället för den där brungula färgen som var innan.


Sen ska de blå luckorna målas vita med och köksväggarna, hallen, trappen. Ja all lattefärg ska bort och bli vit. Härligt. :-)
Cornelia var väldigt nöjd när hon fick sitta och titta på medan vi tog bort gammal fog.


De andra barnen lekte med kompisar och det var skönt att veta att de inte hade tråkigt när vi inte var de roligaste föräldrarna. Anton var med och kikade på oss när vi greja.

Så har vi kommit fram till onsdagen. På onsdagar har de aktiviteter nere vid museumet vid 11 och denna onsdag var det lera som stod på agendan. Barnen älskar att pyssla så vi tog och åkte ner. De hade stor fantasi och gjorde om sina figurer ett par gånger innan de var nöjda.


När Martin var klar med sina figurer kom det förbi ett par tanter som blev så förtjusta över hans bullfat. :-D Jepp min gosepojk gjorde ett helt fat med bullar. Dem har han tänkt att torka och måla och sen  ha som dekoration när jag fyller år. Gud vad underbar han är. Man blir verkligen rörd. :-D


Amanda gjorde Mario från tv-spelet och en pingvin och Gabriel gjorde ett rymdskepp. Anton gjorde lite olika figurer men var mest nöjd med ballerinakexet Harald gjorde åt honom. Det var en härlig stund där nere och nästa onsdag kommer vi nog åka dit igen om vädret tillåter. :-D






Cornelia var väldigt nyfiken på leran och fick tag på den emellanåt. En liten lortgris blev hon. :-D Hon har börjat att försöka ta sig frammåt när hon sitter, kan inte krypa än men på något sätt så når hon saker hon inte ska ändå.
Stå är något som hon gillar mycket med.


Även denna eftermiddag ägnades åt kompislek för barnen och renovering för oss.

Idag torsdag var dagen som jag så länge fasat för. Gastroskopidagen. Jag var sjukt nervös då jag mycket väl kommer ihåg hur hemskt det var. Ja det var det värsta jag gjort. Hade från början tänkt att få lugnande som de erbjuder om man är nervös. Men efter att ha fått veta att jag då måste ligga kvar en timme efteråt och att det inte skulle ta bort kväljningarna så valde jag att köra på utan. Jag visste ju hur det kändes nu och jobbigt det var så då kunde det ju inte bli värre iallafall.
Men denna gång gick det jättebra. Visst fick jag kväljningar men det är ju inget konstigt när de kör ner en slang i halsen på en. Men jag kände mig lugnar och fick till andningen rätt och sen gick det snabbare nu med när han visste vad han skulle kika efter.
Iallafall så var mitt sår i halsen läkt, lite rodnat bara men på bättringsvägen. Så skönt, men jag ska fortsätta med min medicin ett tag till och sen trappa ner och skulle jag få tillbaka det onda då så får jag öka medicinen igen. Men det borde inte bli så då jag inte har ont alls när jag sväljer längre. Jag mår ju bara fint och det såg fint ut. :-) Så glad kände jag mig när jag kom ut därifrån.

Gissa vad barnen gjorde idag? Rätt, kompisar. Det är roligt att det finns ett par stycken som de kan leka med här hemma så inte alla åkt på semester samtidigt. Martin åkte iväg han medan Amanda och Gabbe hade kompisar här. Fullt hus, ja mer fullt hus än vanligt. Jag gillar att det är fart och fläkt hemma men imorgon ska vi nog ta det lite lugnare och umgås mest bara familjen. Vi har lite shopping på agendan och ev. Mariebergsskogen.

Nu ska jag ta och måla klart mitt brödskrin medan Harald målar kakel. Sen är det dags att sova lite. Godnatt. *kram*


Kommentarer
Postat av: Helena

Hejsan !!



Ni har verkligen fullt upp=)

Hoppas att ni kommer bli nöjda med köket när det är klart.

Kram

2009-07-16 @ 23:17:22
URL: http://lottiec.blogg.se/
Postat av: Jasmine♥

Ja, att skriva en bok har också alltid varit en dröm jag haft. Och jag har fått massor av idéer men sen tyckt att de inte räcker till. Nu har jag dock en idé som jag tror kommer att bli hur bra som helst. Men ibland kan det ju ta 5 idéer innan man kommer fram till en som man tycker är riktigt bra.

Hoppas du också får tid till skrivandet snart och lycka till :)

2009-07-17 @ 09:03:29
URL: http://assmine.blogg.se/
Postat av: sandra

vilka härliga sommarbilder.

renovering kan ju ta ett tag, men hoppas allt går smärtfritt iaf :)

/sandrasol - bb

2009-07-30 @ 19:32:41
URL: http://oktoberkyssar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0