Vart lite jobbigt här hemma.

Denna vecka har varit på trevlig och oerhört jobbig.

Kan börja med det som varit härligt. Jag har äntligen sommarlov, blev klar i onsdags. Ingen rest eller nått utan nu kan jag njuta bara. :-) Ska ta tag i alla spännande böcker som ligger på hög och väntar på mig.
Det har varit rätt tufft att plugga med en liten bäbis samtidigt som gubben jobbat 60%. Men vi fixade det även om min mage tog stryk. Nu ska den få vila här i sommar. Hösten kommer också att klaras av är jag säker på.

Vad mer kul har hänt, jo vi har varit på en fest på Amandas skola där alla familjer fick ta med sig egen mat att bjuda på. Detvar oerhört spännande att få prova en massa andra maträtter. På Amandas skola går många barn med utländskt ursprung. Jag kan vara lite feg och inte våga prova när jag är på restaurang men detta var ett ypperligt tillfälle. Fastnade verkligen för en maträtt. Det var Amandas kompis S mamma som gjort den och hon skickade med oss det som blev kvar hem. Tack K för den goda maten. :-)

Vi har vart och besökt våra vänner Karin och Staffan och deras tre grabbar, väldigt trevligt. De är sånna goa människor som är härliga att prata med. :-) Gabriel och Martin fick prova deras elbil och vart eld och lågor, en sån skulle man ju ha. Kommer hålla utkik på blocket här. :-)

Idag har Amanda haft 10-års kalas. En massa kompisar som käkade, lekte och pratade en massa, massa. :-) Det var riktigt kul att få vara med och ordna kalaset. De är så söta hennes vänner. Många fina presenter fick hon, man hörde hennes förtjusande åhh för varje sak hon öppnade. :-) Vi hade även anordnat en skattjakt som gick ut på att först så delades de in i fyra lag och så skickades de ut med varsin karta och på den hade vi ritat ut en markering vart deras grej var. Ett lag fick ge sig iväg till dagis, någon till lekparken, kullen och elcentralen. De hittade alla det de skulle och det visade sig att alla fått en del av ett pussel som de sedan fick sätta ihop för att få veta vart nästa ledtråd fanns. De var duktiga och hittade den snabbt. Under soffbordet satt en plastficka upptejpad. I den fanns en massa lappar med ledtrådar som de fick och det gällde att klura ut de ledtrådarna. Det fixade barnen galant och de hittade nya lappar med en bokstav på varje. Det gällde här att pussla ihop bokstäverna så de bildade ett ord och där låg slutligen skatten. Ordet de fick var tvättmaskinen.

Sen så anordnade vi en stafett på barnens begäran då de ville tävla mer. Hittade även tre guldmedaljer i ett skåp som jag inhandla i höstas för att det kunde va bra att ha. Passade utmärkt då de var tre i varje lag. Amandas lag vann så hon fick en fin guldmedalj runt halsen. Kan det bli bättre. :-)

Så till det tråkiga som gjort att både jag och gubben mått rätt risigt under veckan trots allt kul vi gjort. I tisdags fick han veta att han är en av de 20 eller 21 som får gå från Tieto. Hela vår trygghet rycktes undan på ett ögonblick och det första blev ju att jag oroade ihjäl mig för hur vi skulle klara oss och skulle vi behöva sälja huset. Men närå så blir det nog alldeles säkert inte. Han har ju fått ett erbjudande som hjälper oss i höst, ja fram till november och innan dess hoppas vi på att han fått jobb annars kanske det blir lite mer skola för honom, antingen att vidareutbilda sig eller ge sig in på ny bana.

Men det som får mig att gå i taket är att det inte gått rätt till när de sade upp honom. För att göra en lång historia kort så har de brutit mot lagen om föräldraledighet och diskriminerat honom, de har även frångått turordningslagen.
Regeringen går ju ut och säger att fler pappor måste vara hemma med barnen men nu ser man vart det leder, då kan de bli uppsagda. Fasiken alltså.
Såklart så säger de inte att det beror på föräldraledighet men att det är det är ju så pinsamt uppenbart. Gubben har varit lite svårplacerad när han bara jobbat 60% och vart tvungen att ta ut vård av sjukt barn. Tidigare i våras pratade hans chef med honom om ett jobb till hösten som var på 50% och som skulle passa hans tider och hans kompetens. Och sen fanns även ett annat jobb där han skulle passa när han gick upp på heltid. Så vad faan blev han uppsagd för.
Man har enligt lag rätt att vara föräldraledig utan att diskrimineras.
Imorgon är det förhandling av avtalet som gäller. Han var och hörde med facket vad de tyckte och de sa att det var lite för lågt för sättet han blev uppsagd på. Jag tror det var flera av de 20 som fick gå som ska överklaga sina erbjudanden.
Men företaget vill ju skrämma dem att ta det de fått och nöja sig med det.

Ja som sagt det har påverkat oss endel. Mina leder bara dog direkt, har ju börjat känna av ledsjukdomen igen men nu var det som kroppen gav upp och jag har haft så otroligt ont denna vecka. Har tid hos reumatologen i slutet av juni och innan dess måste jag ha slutat amma för då blir det nog medicinen som varit inplanerad ett tag för mig. Men när jag tar den får jag inte amma för det är inge bra för bäbisen. Men hon är ju stor nu gumman och klarar sig utan mina tuttar och jag måste bli bra i lederna. :-)

Lägger in lite bilder från senaste dagarna. Ha det så bra allihopa, nu ska jag ta och läsa lite. *kram*



Härligt med vattenlek när det är varmt. :-)



Och här kommer Cornelia som älskar sin gåstol. :-) Och som blir hela 6 månader idag. Grattis gumman. :-)









Kommentarer
Postat av: Helena

Hej !!



Skönt för er att ha sommarlov =)

Själv får jag vänta tills v 29.... men då kommer nog värmen hihi



Trist att din man förlorat jobbet...

Det blir den ena efter den andra nu tycker jag som får sluta. Vad ska det bli???



Hoppas att ni får en underbar sommar i alla fall !!

Kram Helena

2009-06-10 @ 07:46:20
URL: http://lottiec.blogg.se/
Postat av: jenny Ölmebo

Nää fy faaaaan alltså :(

Vad trist. Så jäkla illa att de sagt upp honom :/



kramar er

2009-06-13 @ 10:01:16
URL: http://jennnyss.blogg.se/
Postat av: Jenny Ölmebo

Ny blogg gumman





http://mrsolmebo.blogg.se

2009-06-14 @ 16:43:25
URL: http://mrsolmebo.blogg.se/
Postat av: Jenny Ölmebo

bra :)

kommer att hålla till på den nya hela tiden nu



Kraam

2009-06-14 @ 22:10:13
URL: http://mrsolmebo.blogg.se/
Postat av: a home far away

Hoppas allt löser sig med jobbet! Trist att allt inte gick rätt till...



Ha en fin kväll

Kram Gunilla i Singapore

2009-06-18 @ 18:13:52
URL: http://www.vitaanglar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0